لو ما بعتها هتتشل وانت قاعد!!

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

رسائل بجد مستفزه جدا جدا فى الماسنجر

اكتر واحده نرفزتنى وضحكتنى اوى بصراحه وضايقتنى على حالنا
اللى باعتاهالى نيتها خير وحاسه برضو انها مرغمه على ارسالها والا هتتشل!!

لسه حالا واصلالى

"إلا الله محمد رسول الله لو مبعتهاش تتشل وإنت قاعد "

استغفر الله العظيم
بجد ده عذرا فى اللفظ وسيله مستفزة ومتخلفه فى النصح والتوجيه للثواب
يعنى ايه تتشل لو ما بعت لا اله الا الله !!
نيه اللى عاملاها خير ان الناس تاخد ثواب لكن مش كده
الدين مقالش ندعى على حد لو ما قالش الدعاء ده!
ولا الرسائل اللى تقولك لو بعتها ل25 هيحصل حاجه تفرحك...احنا غلبنا المنجمين .. - مع احترامى للمؤمنين بالطريقه دى -

يا جماعه مش اسلوب ده
انا عامله ايميلى مقبره للرسائل دى والايميلات اللى من نفس النوع ده
انا مبقتش ادخل صفحه الميل دى ابدا الا علشان امسح لما يوصلوا 150 ايميل
وكلهم على وتيره ابعتيها ل25 لإما ربنا هيخرب بيتك!
عمرى ما ببعت الرسايل دى
ويوم ما ابعت حاجه بيكون لأنى عايزة ثواب مش لأنى مجبره على ده والا هتشل ولا هتعمى!!

مينفعش كده

دعوة إما لجعل الايميل مقبره لتلك الرسائل المستفزة

او

حذف الوعيد والتهديد منها قبل ارسالها بنيه الثواب


34 comments:

radwa said...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احيانا بيبقى جهل من الاشخاص وخوف منهم وعدم ايمان
((قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا ))
بيكون جهل وعدم ايمان بالاقدارلا اكثر ولا اقل

August 7, 2007 at 10:10 PM  

أضم صوتي لدعوة جعل الإيميل مقبرة هذه
الرسائل
حقيقة هي تضر أكثر مما تفيد
وأيضا كثرة تكرارها يفقد الكلام قيمته ويجعل الناس لا تتأثر ولا تقرأ بوعي فلها أضرار كثيرة ربما أكتبها لاحقا

August 8, 2007 at 1:34 AM  
امنية said...

رضوى :
صحيح كلامك
بفكر اما حد يبعتلى رساله تهديد ووعيد لو ما بعت الحديث ده مثلا
ابعتلهم الايه اللى ذكرتيها
فكره!

________
الاخ عصفور المدينة :

بالظبط
انا مبقتش اقرأ اصلا صفحه الايميل
وحتى لو فتحت ايميل اول ما اقرأ بدايته مش بكمله
فعلا بقى فى فتور خلاص
ربنا يهدينا ويهديهم

August 8, 2007 at 10:08 AM  

على فكرة مجونتك جميلة اوى
و بجد فعلا الكتابة عن موضوع الاينيلات عندك حق فيه لانه بجد بقى شئ مستفز حكاية انه مثلا اقرا ايميل و يكون دينى و كل حاجة بس الاقى مكتوب لو مقريتش تبقى كذا و كذا وو تبقى اهانة !! طب و لنفترض انه حصل ظروف و مش قادر يقراه دلوقتى او انه طويل فهيقراه بعدين مش هيتجاهله للأبد

و هكذا ده غير الاميلات اللى بتتوعدنا بعذاب من ربنا لو معملنهاش فوروارد للناس !!!!! حاجة تشل فعلا

بجد بحيييكى على مدونتك
و اتمنى نكون اصدقاء من دلوقتى

تحياتى

August 8, 2007 at 12:43 PM  
BinO said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بحس وانا بحذف هذا النوع من الرسائل بالتحدي
:)
بس فكرة حذف الجزء المستفز وأعادة أرسالها هي الفكرة الأمثل
جزيتم خيراً

August 8, 2007 at 10:07 PM  
Shreef said...

بجد تسلم ايديكي على البوست ده بس جديدة تتشل ديه..لان اكتر اللي ينرفزني انك تبعاتها لكام واحد و هيحصلك حاجة كويسة و يا ريتها على كدا و بس لو بعتها لي عشرة هيجيلك خبر مفرح بعد خمس ايام و لو لعشرين بعد تلت ايام و لو بعتها لي تلاتين هيجيلك بعد يوم...ايه الغباء ده بصراحة حاجة تنرفز فعلا و الحل الامثل طبعا تجاهلها لكن ساعات بتبئى في حاجات جميلة فعلا للذكر و احاديث و الحاجات بنتكون الواحد اول مرة يقراها..شكرا انك وضحتي الموضوع ده قبل ما نتشل فعلا..تحياتي ليكي..سلام

August 10, 2007 at 12:30 AM  
Zika said...

انا ولا ببعتها ولا حتي بفكر اقراها من الاساس
لان معظمها اصلا بتبقي حاجات غلط
ومش عايز الثواباللي ييجي بالعافيه
وبعدين انا بحب الثواب لما اكون انا عايز اعملهمش حد يقوللي لو مبعتهاش هيجيلك شلل
طب انا بقي بحب الشلل
بس هه

August 10, 2007 at 4:42 PM  
noha said...

حلو يا مونى البلوج

أنا داخلة ابارك بس

:D

ولى عودة ان شاء الله

نور الأمة

:)

August 10, 2007 at 6:45 PM  
امنية said...

إيمان الشاطر:
نورتى المدونه وأسعد ان نكون اصدقاء
:)

بالنسبه للايميلات عرفت ان اللى بيعمل الايميلات دول بيبقى عايز يجمع اكبر قدر من الايميلات علشان هاكر او يبعت فايرس حاجه كده
فلما يتعمل للايميل فورورد لكذا شخص بيرجع له الايميل تانى مليااااان ايميلات ناس اللى اتعملهم فورود
ربنا يستر

نورتى المدونه مره تانيه:)

________

الاخ بينو:
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا برجح حذف الوعيد والتهديد من الرسايل واعاده ارسالها بنيه الثواب
جزاك الله خير

________

الأخ شريف:
اسلوب بدائى خرافى جدا
يعنى ايه ابعتها لتلاتين هتحصل حاجه حلوة فى حياتى !!
احنا مسلمين
منين رسائل اسلاميه واسلوب النشر اسلوب دجالين!!

جزاك الله خير

________

الأخ العربى:
انا فعلا خلاص بطلت اقرأ
وبطلت افتح صفحه الميل
اللى فاضل لسه هو رسائل الاوف لاين على الماسنجر
ربنا يهدى
جزاك الله خير

_________

نهى:
الله يبارك فيكِ
نورتى المدونه يا حبيبتى

August 11, 2007 at 2:20 AM  
بيدو said...

بما انك بتكرهي الاسلوب ده
يارب يطلع لك ابو رجل مسلوخة لو مدخلتيش المدونة بتاعتي
على فكرة لو دخلتي هتسمعى خبر حلو وهيوصلك مبلغ مالى كبير
ده طبعا كلام فارغ وانا بس بهزر
وشرفت بزيارة مدونتك

August 11, 2007 at 2:36 AM  
امنية said...

ههههههههه
ان شاء الله ازور مدونه حضرتك
من غير تهديد
اضحك الله سنك

August 11, 2007 at 2:46 AM  
! Eslam ! said...

ايه رائيك يا امنيه

نكتب نص موحد

وكلنا نبعته

للناس اللى عندنا فى الايمل اكيد برضوا

ممكن يأثر على الناس ويبطلو

الحاجات دة

انا عن نفسى بكبر دماغى لم بشوف الرسايل دة

على العموم انا منتظر ردك

والله المستعان

جزاك الله خير

August 11, 2007 at 3:20 AM  
امنية said...

فكره رائعه
عند حضرتك رؤيه لنص الرساله
لازم تبقى مركزه فى اقل كلمات علشان الناس تقرأ
مممممم
نفكر فى النص وخير ان شاء الله
جزاك الله خير

August 11, 2007 at 3:26 AM  
asmaa said...

عسوله يا مونى اوى
حلوه بجد تتشل دى
بصى يا قمرى
انا اصلا بضغط ديليت على طول
من غير حتى مااقراها
يا جماعه الثواب مش كده
انت مش بتذكر ربنا بلسانك
انت بتذكره بقلبك
ايه فايده شفايفك تتحرك وقلبك حجر ومش بيتحرك
حقيقى ببمسحهم من غيرر ما اقراهم فعلا
وانا مع فكره اسلام
ولو انى بطلت ادخل ماسنجر من خنقتى منهم

August 11, 2007 at 3:57 PM  
امنية said...

اسماااء:
مش بتظهرى ماسنجر الا نادرا فى نادر الندره
وانا ذنبى ايه:(
ما تقريش الرسايل وادخلى اكلمك طيب
اهىء
نورتى يا سمسم عقبال ما اشوفك منورة الماسنجر
بحبك فى الله

August 11, 2007 at 6:22 PM  

على فكره انا متابع دائما لمدونتك
ومن المعجبين بيها ومستغرب ان مواهبك دى ماكنتش واخده حقها فى الحاره
مدونتك اثبتت وجدها بهدوء واثبتى انك احسن من كتير ياما اتكلموا
جعجعه دون طحن على راى شكسبير

معلهش كل مره كنت بقاوم انى ارد
لكن لغاية امتى؟
مدونتك تستحق كل اشادة وتقدير

طبعا البوست هايل
ورسايل زى دى اول ما بشوفها بحذفها على طول

تقبلى تحياتى

August 12, 2007 at 12:52 AM  
امنية said...

أخى الباحث عن الحقيقه:
جزاك الله خير على كلماتك المشجعه
وعلى مرورك الطيب

August 12, 2007 at 12:26 PM  

فعلا عندك حق بجد بتبقي حاجات مستفزة جدا و اللي كاتبها بيبقي جاهل بدينه وواخده من السطح بس
و مع الاسف لو صادفت مع حد بعتها و حصل له مكروه ممكن مع قلة علمه يمتنع عن هذه الانواع من الادعية او الاذكار
بجد في ناس بتربط حاجات بحاجات ملهاش علاقة ببعضها
مع الاسف بيحصل ده و بشوفه
جزاكي الله خيرا كثيرا و انا معاكي في دعوتك

August 12, 2007 at 9:52 PM  
امنية said...

محتاجيين توعيه
ايه رأيكم فى حمله لجعل الايميل مقبره لتلك الرسايل ؟؟
بجد ياريت نتعاون ونعملها
لان اضرار الايميلات اكتر من ايجابيتها

August 13, 2007 at 11:23 AM  

السلام عليكم
لسه الرسالة دي مستقبلاها ع الماسنجر
:)
حاجة تغيظ والله


والله العظيم بعد ما أقرأ الرسالة هابعتها لكل اللي أعرفهم ( خذ بالك إنك حلفت )لا إله إلا الله محمد رسول الله لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ستحصل على 3000حسنة فلا تبخل على نفسك تعبان أو زعلان او متضايق قل "لا إله الا الله سيدنا محمد رسول الله" أمانه في عنقك الى يوم الدين ترسلها لكل الايميلات الى لعندك حتى لو كنت انا منهم

August 16, 2007 at 2:50 AM  
بيدو said...

هو التهديد مش بيجيب نتيجة ولا ايه
وعدتيني بالزيارة واخلفتي
متخلنيش ابعت لك رسالة من اللى بتكرهيهم

سلام

August 16, 2007 at 3:31 AM  
Anonymous said...

ههههههه
والله انك صادقه بخصوص ارسل لـ 25 شخص
مش حاله حقيقي ولا اسلوب دعوي
ناجح ..
بارك الله فيك

August 17, 2007 at 2:17 PM  
Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada.If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

August 18, 2007 at 1:17 PM  

العريان وراء القضبان

شاركنا فى حملة التضامن مع الدكتور عصام العريان

على مدونتى

August 18, 2007 at 9:26 PM  
jfjjg said...

نفسي يبطلوا يعملوا كده
والله ما بالايميلات ولا بالكلام
نطهر قلوبنا من امراضها
ونصلح تصرفاتنت وسلوكياتنا
وكله هيبقى تمام

مدونتك جميلة
تحياتي

August 19, 2007 at 4:51 PM  
author said...

إحنا ممكن نرد عليهم
والله لو مابطلتش تبعت الرسايل دي و حذرت الناس منهاهيحصلك حاجة وحشة بعد 3 أيام

يمكن يبطلوا

August 20, 2007 at 9:19 PM  

لقد اسمعت لو ناديت حيا
ولكن لا حياة لمن تنادى


انا عندى جروب على الياهوو عدد أعضاءه فوق ال4000 وبعت لهم تحذير من الموضوع ده .. وألاقى جايلى ايميل من احد الأعضاء فيه رساله من دول ولا كأنى قلت حاجة

وعملت كمان تدوينة فى الموضوع ده
اسمها مثلث الرعب
http://klematy.blogspot.com/2007/07/blog-post_16.html

خالص تحياتى لإيجابيتك

August 22, 2007 at 8:59 AM  
Anonymous said...

بصراحة أنا داخل عشان أقول إن المدونة جميلة قوى

August 22, 2007 at 9:23 AM  
امنية said...

عذرا لتأخرى فى الرد
جزاكم الله خير على ايجابيتكم واتمنى محاوله نشر الفكره للتخلص من هذا الكم الهائل من الايميلات ورسائل الاوف لاين التى لا هدف لها وتفقد الكلام قيمته كما قال الاخ عصفور المدينة
جزاكم الله خير

August 22, 2007 at 4:22 PM  

اولا مدونتك جميله جدا شكلا وموضوعا
ثانيا انا كمان بكره جدا موضوع الاوف لاينز اللى بتيجى على المااسنجر وتكون فيها تهديد ووعيد لانها بتستفزنى
وبتخلينى انى مبعتش الرسايل دى
وعلى فكره انا لاحظت انا واصحابى ان الرسايل دى ساعات بتبقى مصحوبه بفيروس
ولما بتتبعت لاكتر من حد بتتنشط وبتبوظ الاجهزه
تحياتى على البوست

August 22, 2007 at 8:52 PM  
امنية said...

جزاك الله خير على كلماتك الرقيقه
فعلا عرفت ان الرسايل بتهديد الشلل لو متبعتتش اغلبها هدفها فيروسات وتعارف
ربنا يهدى
انا بقول نخلى الايميل مقبره احسن
:D
نورتى المدونه

August 24, 2007 at 12:09 AM  
cleopatra said...

:D

انا مبيشوفوش النور بعد ايميلي

__________

لا يعني بجد .. انا مش ضد الايميلات الدينيه .. بالعكس

بس ان حد يقولك ان واحد اسمة سحتوت مثلا .. في البلد الفلانية .. حلم برسول الله .. والرسول بلغه السلام أمانة للعالمين

مش عارفه الحقيقي -_-

______________

او مثلا لو بعتها ل 25 شخص هتحصلك حاجه حلوة جدا .. ولو مبعتش بيتك هيقع


يعني الدين مش كده ..


اتفق معاكي يا اومي في كلامك

August 29, 2007 at 3:00 PM  
أريج said...

أنا بتصرف غالبا نفس التصرف
لأما باهمل الرسالة مش علشانها بس بيضايقنى الاسلوب
لأما بمسح الجزء الأخير
غالبا يا مونى الناس دلوقتى بقيت قادرة على التميز...
إلا قلة....

مفتقداكِ
ويقلقنى غيابك...

September 1, 2007 at 12:42 AM  
امنية said...

كليوباترا..
نورتى المدونه
اشوفك على خير قريب خلاص الدراسه هتبدأ ان شاء الله :)

____

حبيبتى الغاليه جدا
أريج
افتقدكِ ايضا
ولا يكفينى سماع صوتك!
اللهم ارزقنى رؤيتك على خير

September 3, 2007 at 3:00 AM