تاجات

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موسم التاجات تقريبا
تاج من ام البنات وطعمة ورضوى

التاج الأول :

ما هي سورتك فى القرآن (أى أحب سورة إليك تقرأها في فرحك وفي حزنك) ؟
سورة مريم وطه
ما هي أحب آيه إليك ؟ الآيه التى دائما تتمناها ؟
"ألم يأن للذين آمنوا أن تخشع قلوبهم لذكر الله "
وعجلت إليك رب لترضى ..سورة طه
ما هي أكثر آيه تخاف منها وتدعو الله ألا تكون من أصحابها ؟
وقدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا
ماهي الآيه التي تشعر أنها تتكلم عنك ؟
وعجلت إليك رب لترضى
من أحب صحابي وأحب صحابية ؟
الفاروق عمر بن الخطاب رضى الله عنه
والصحابية خديجة بنت خويلد رضى الله عنها

من أحب نبي إليك بعد الحبيب (صلى الله عليه وسلم) ؟
سيدنا يوسف عليه السلام
إذا كنت على عهد رسول الله (صلى الله عليه وسلم) فمن كنت تحب أن تكون ولماذا ؟
أسماء بنت ابى بكر ..واكون فى موقفها اثناء هجرة الرسول صلى الله عليه وسلم
ما هو منتداك وموقعك المفضل ؟
منتدى حارة زعتر
ماهى أحب الأسماء التي تحب أن تُنادى بها ؟

والله مفيش اسم معين بحبه لكن بحب اى اسم ينادونى به احبائى..المهم المنادى
من هو كاتبك المفضل ؟
عامة بحب اقرا عن الشخصيات ..واكثر كتاب عجبنى هو كتاب مذكرات عبد العزيز الرنتيسى جدا
المهم موضوع الكتاب..
مدون له فضل عليك واستفدت منه ؟
مش حد معين
من هو قارئ القرآن المفضل لك ؟
احمد العجمى وماهر المعيقلى وقارىء اسمه اسلام العربى
من هو منشدك المفضل ؟
احمد بو خاطر وميس شلش
ما هو نشيدك المفضل ؟
على حسب حالتى النفسية ساعات احب اسمع حاجات حماسية وساعات اناشيد لوم النفس
وهكذا
إذا كان لك دعوة تدعوها وستتحقق باذن الله فبماذا تدعو ؟
ان يرضى الله عنى
ما هو الداعية المفضل لديك أو شيخك المفضل ؟
مصطفى حسنى ..وتفسير الشعراوى
ما هي أكثر عبادة تشعرك أنك قريب جدا من الله ؟
مساعدة الناس
من أحب أفراد عائلتك إليك ؟
والداى
ماهو أملك فى الحياة ؟
ان تكون حياتى كلها فى رضا الله عز وجل
*********************************
التاج الثاني :
لماذا اخترت اسم مدونتك؟
تصدقينى لو قلتلك انه جه كده!
اعربها
:D
لماذا تدون؟
فى الاول كان مجرد تجربه حياة المدونات
لكن وجدت انى بحتك بعالم غير عالم المنتديات فعجبنى الوضع خاصه لما يحصل حمله كل المدونات تحملها
يعنى المدونات ليها طابع خاص مختلف عن المنتديات
لومكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟ أو لوكنت أوروبي أو غير مسلم بردو إيه نظرتك للعرب والمسلمين ؟
لو كنت عربية : كنت هحس ان الحال من بعضه
ولو كنت اوروبية غير مسلمة : كنت اكيد هتأثر او هكون خلفيه عن الاسلام من الاعلام الغربى!
الحمد لله على نعمة الاسلام
لو قالولك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟
هأرفض
لو كان ينفع ترجع طفل تاني وتخليك طفل علطول هترجع؟ وليه؟
والله انا شايفه ان لكل سن جماله
يعنى لما افتكرت طفولتى لقيت انها جميله اه ولله الحمد بس حاسه ان وانا شابه اقدر اعمل حاجات جميله تحلى المرحله اللى انا فيها
وهكذا كل عمر له مذاقه الخاص..
مش هرجع..
لو إنت طبيب وعندك مريض ميؤوس من حالته .. أيهما تفضل .. إنك تصارحه بالوضع وتقوله كل شيء بأمر الله في الآخر ولا تغرس فيه الأمل لغاية لما يموت؟
مش هقولهاله بصورة مباشرة.. هيفهم لوحده
لان صعب عليا انى اصارح حد
لو سمح لك برؤية الرسول (عليه الصلاة والسلام) وإنك تقوله كلمة واحدة بس أو جملة واحدة بس هتكون إيه؟
جزاك الله خير عنا
لو خطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة إكتشفت أو إكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب هيكون تصرفك إيه؟
هرفض الارتباط
لان لو كان العكس كنت هطلب منه فسخ الخطوبة لان الانجاب من اسباب الزواج
لو طلعت القمر هتكتب إيه عليه؟
مش هكتب..!
لوكنا في عصر إزدهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟
فتاه مسلمه فى حال افضل
لو مررت التاج ده لحد وما جاوبش عليه أعمل فيه إيه؟
ولا حاجه
لو هتسافر في أي مكان في الدنيا تعيش فيه هتروح فين ؟
تونس
ولو داخل مصر..الإسكندرية

امرر التاج لكل من عايز يتهور ويدبس نفسه وياخده

3 comments:

radwa said...

اتدبسنا فيه قبليكي

يللا بقى الله يسامحها اللى كان السبب
:D

بس اشمعنى تونس يا امنيه ؟؟

January 13, 2008 at 8:43 PM  
امنية said...

والدى دايما يتكلم عنها وعن اهلها
ونظرا لان والدى تقريبا لف العالم وعمره فى حياته ما قالى على بلد عجبته فكان طبيعى انى احس ان الموضوع جدّ :D
وانا فعلا التقيت بتونسيين وحبيتهم جدامن تعاملاتهم فعلا حسيت انهم طيبين

وبعدين انتى مالك :P


هبقى ابعتلك هريسه من هناك
:D

January 13, 2008 at 9:17 PM  
radwa said...

ايه انتى مالك دي ؟؟

وش مكشر

لا موش عاوزة هريسه ..

موش عاوزة منك حاجه اصلا
:P

January 13, 2008 at 10:15 PM